Saturday, January 22, 2011

Japan. We zijn weer terug!

Na 7 maanden vlogen we op donderdag 20 januari met de KLM voor de 2e keer naar Japan. Het lijkt erop dat we met het Nippon-virus zijn besmet en moeten daar af en toe aan toegeven. Net als vorige keer boekten we een rechtstreekse vlucht met KLM van Amsterdam naar Tokyo, alleen is de periode dit keer wat korter. Waar we vorige keer in 3 weken door Japan reisden van stad naar stad met de Shinkansen, blijven we dit keer 9 dagen in Tokyo.

De reis begon dit keer met een bezoek aan de huisarts om slaappillen te organiseren om de heenreis wat korter te laten lijken. Met een aantal Temazepammetjes op zak checkten we in op Schiphol om 3 uur (!) later in een 747-400 te klimmen. Na taart en koffie bij de Starbucks ondergingen we de schijnveiligheid van de scanner  en de controle. Maar omdat een of andere onverlaat met zijn handen aan een van de deuren had gezeten, mocht het hele ritueel weer opnieuw. Zucht! Gelukkig liepen we er geen vertraging door op en in een halfvolle Boeing bracht de KLM-gezagvoeder ons veilig in Tokyo.

KLM Boeing 747-400

Omdat de pillen van de huisarts geen moment hadden geholpen, kwamen we redelijk geradbraakt aan op Narita airport waar ons eerste doel al heel lang vast stond, namelijk sushi! Het is misschien nauwelijks voor te stellen, maar bijna op elke plek in in Japan is de sushi beter dan in Nederland. En ook op het vliegveld in Japan waar we direct los gingen op rauwe vis en tempura.

Sushi Narita Airport

Na de pitstop in het restaurant op het vliegveld namen we de Narita express naar Shinjuku (Tokyo) waar we een kamer hadden geboekt in het Sunroute Plaza Hotel. Het hotel hadden we snel gevonden, maar omdat we wat te vroeg waren doolden we een uurtje rond in de buurt om ons om 14 uur eer te melden bij de receptie. De kamer waar we verblijven is niet groot, maar het is er schoon en we hebben een snelle internetverbiding. Wat willen Eralda (een schone kamer) en Merlijn (een snelle internetverbinding) nog meer. ;-)

Inmiddels waren we iets meer dan een etmaal wakker, dus deden we een schoonheidsslaapje van 3 uur om daarna fris op pad te gaan. Het was tijd om terug te gaan naar de sushi tent waar we de vorige trip zo enthousiast over waren. Daar zouden we de 40e (!) verjaardag van Merlijn vieren met de beste sushi en Saporro-bier. Maar de toko was vol. Helemaal afgeladen op deze vroege vrijdagavond. Dus we gingen op zoek naar een nieuw restaurant en vonden een piepklein sushi-restaurant zonder Engels menu op de deur en allemaal oudere locals aan de bar.

Sushi Tokyo

De keuze van dit restaurant bleek een schot in de roos. De gasten rechts van ons waren uiterst vriendelijk en de chef zette op eigen initiatief een aantal gevarieerde schalen verse sushi en sashimi voor ons neer. Met 2 goed gevulde buikjes van de verse vis maakten we nog een wandeling door nachtelijk Tokyo om de verjaardag van Merlijn af te sluiten in het Hyatt Regency met een cocktail.

Hyatt Regency Tokyo

Het is goed om weer in Tokyo te zijn. Wat een stad!

Meer foto's van de eerste dag staan hier.

2 comments:

1. Hi Merlijn, wij volgen julllie blog een beetje omdat we in april ook naar Japan gaat. Je hebt bij ons in de Tollens Fabriek een presentatie gegeven met Roorda. Ik moet zo lachen om al de posts met de sushi.. eten eten eten.. helemaal onze stijl... we moeten maar goed wat dingen uitprinten en meenemen als we daar zijn.. dus noteer alles goed :-)

Eelco Voogd (Tollens Fabriek & innvire)

ReplyDelete
  2. Hi Eelco,

Wat leuk dat je ons volgt. Hopelijk zitten er praktische tips bij voor je. En ja, als je van eten houdt is Japan de plek!